Memory lane – Linné2007

Mr Flower Power – världens förste ekolog

Under 2007 fyllde Carl von Linné 300 år. Inför jubileet tillsatte regeringen en nationell delegation med bland andra Vetenskapsrådet, Kungl. Vetenskapsakademien och regionala turistintressen. Full Tank vann upphandlingen om Linné2007:s nationella marknadsföring.

Med en kommunikationsplattform slog vi fast målen att bredda bilden av Linné och locka fler unga till naturvetenskapen. För att lyckas ville vi slå in en kil i svenskarnas uppfattning om den perukklädde gamle blomsterkungen som bara sorterade växter. Dammet skulle blåsas bort.

Och som det yrde.

Vi lanserade den unge och kaxige Mr Flower Power, ett begrepp med miljömärkta förtecken som fungerade lika bra över hela världen. Linné2007 erbjöd konceptet fritt till alla aktörer som anordnade Linnéaktiviteter. Mr Flower Power användes i många olika kanaler och blev ett samlande varumärke som band samman firandet i hela Sverige och i 20 länder. Uppmärksamheten blev enorm. Cirka 7 000 pressklipp talar sitt tydliga språk.

Men lyckades vi locka fram morgondagens Linné och Linnea? Tände vi någon blivande forskarstjärna? Det kan bara framtiden utvisa.

Full Tanks kommunikationsfabrik gjorde annonser, broschyrer, flaggor, nyhetsbrev, stortavlor, webb, vepor och vykort. Förutom till alla beställare i Sverige gjorde vi även material till England, Holland, Japan, Tyskland och Ryssland.

Kampanjen belönades med silver i Spinn 2007, i klassen ”integrerad kommunikation”. Spinn är en tävling i marknads-PR.

Full Tanks skribent Peter Stjernström skrev även boken som sammanfattade jubiléet, Ung man fyller 300 år – om Linné2007, jubiléet som siktade mot framtiden.

  

 

 

 

 

 

 

(ISBN 978-91-85837-02-1)

”Grattis, Mr Flower Power! … Frågan är om något jubileum i detta land rört upp en sådan aktivitet i det samlade kulturlivet.” Lars Linder i Dagens Nyheter

 ”Jag delar numera flitigt ut böcker och broschyrer om Carl von Linné när jag är ute och reser. Inte knätofs eller socialförsäkringsssystemet – nu är det Mr Flower Power som gäller.” Utrikesminister Carl Bildt på bloggen Alla dessa dagar.

 ”Med 300-årsjubileet har Carl von Linné äntligen sluppit fri ur sitt dammiga herbarium.” Pia Huss i Dagens Nyheter

”Äntligen har en vetenskapsman lyckats tränga igenom mediebruset. Linné har i år tagit plats på scenen och hyllas som om han vore värsta vinnaren av Idol 2007. Och visst är Mr Flower Power värd all uppmärksamhet.” Ny Teknik