Skrivtips

Tio tips till trimmade texter. Bokmärk sidan nu!

1. Skriv så att du kan läsa texten högt utan att låta högtravande.

Skriv inte “skall”, skriv “ska”. Skriv inte “ej”, skriv “inte”. Undvik “ty”, “dessa” och “detta”. Exempel: Jämför “dessa tips är användbara” med “de här tipsen är användbara”. Välj alltid det mest avspända alternativet. Tänk talspråk. Vädra texten med högläsning (mumla för dig själv kan också funka).

2. Adjektiven blir inte bättre för att du laddar dem med ännu fler värdeord. Spara något åt det undermedvetna.

Jämför “filmen var enastående” med “filmen var enormt enastående”. Vilken film tror du var bäst?

3. Undvik långa och onödigt korrekta ord. Övertydlighet är dödstrist.

Skriv “mål” istället för “målsättning”. Skriv “fråga” istället för “frågeställning”.

4. Ersätt fraser med fakta.

Tomma ord som symboler för äkta innehåll är ett vanligt problem, inte minst i kommunikationsbranschen.

Exempel: Förmedla företagets värderingar genom konkreta exempel istället för att påstå något så innehållslöst som “våra värdeord är kompetens och effektivitet”. Alltså, prata inte om hur bra ert varumärke är. Bevisa det istället. Vad är det ni kan? Hur jobbar ni?

5. Slösa med verben!

Verb driver texten framåt. Låt verben förvandla tråkiga överskrifter till levande rubriker.

6. Undvik passiv form, klipp “s:et”!

Exempel:  Text som skrivs i passiv form upplevs av läsaren som byråkratisk. Skriv i aktiv form så upplever läsaren texten som levande.

7. Stryk “man”, det finns nästan alltid ett subjekt om du tänker efter. (Gäller även det mer genusneutrala “en”).

Exempel: Det man försöker säga kan vara otydligt om man är opersonlig. Det du försöker säga blir tydligt om du är personlig.

8. Akta dig för metafordöden!

Exempel: Det gäller att hålla projektet flytande medan vi förankrar det i väntan på medvind. Vi tar stormen med ro och gjuter olja på vågorna. När vi sedan sjösätter det hela kan vi enkelt ro det iland.

Hittar du egna och nya metaforer kan det bli bra – men bara i lagom doser.

9. Variera meningarnas längd. Blanda 3-ordsmeningar med 25-ordsmeningar.

Skriv inte bara korta meningar. Det blir reklamvarning. Som en annonstext i staccato. Från en copywriter på 1900-talet. Överdrivet. På gränsen till löjligt. Eller hur?

10. “Och” kan du börja med. “Men” också, men bara i lagom doser.

Men det där känner du. När du gått över gränsen. Och blivit upprabblande. Och hamnat i otakt. Men det funkar ibland.

_____________________________________________________________

Om  du följer de här tipsen får du tajta och läsarvänliga texter. Lycka till!

Du som vill använda skrivtipsen på en internutbildning eller liknande är såklart hjärtligt välkommen att göra det. Uppge gärna källan: Full Tank och/eller Peter Stjernström.